Wednesday, May 20, 2009

Wat is ITIL?

Wat is ITIL®? De IT Infrastructure Library (ITIL®) is een verzameling best practices op het gebied van IT Service Management. ITIL® is interessant voor iedereen die betrokken is bij de levering of ondersteuning van IT-diensten. Met ITIL® kunt u optimaal gebruik maken van de internationaal bewezen best practices voor de IT-diensten en de IT-ondersteuning. Daarbij maakt het niet uit of u verantwoordelijk bent voor het onderhoud, beheer, implementatie of management van IT-processen. EXIN heeft vanaf het begin van de jaren negentig het ITIL®-certificeringsprogramma ontwikkeld en wereldwijd ITIL®-examens op alle niveaus afgenomen. De eerste versie van ITIL® uit de jaren tachtig is in 2001 opgevolgd door versie 2. In mei 2007 is versie 3 geïntroduceerd. EXIN biedt ITIL® versie 2- en versie 3-examens en heeft wereldwijd het grootste netwerk van geaccrediteerde ITIL®-opleiders.

V2/V3

De introductie van versie 3 betekent niet dat ITIL® versie 2 meteen overboord gezet wordt. Integendeel. Versie 2 richt zich vooral op de beschrijving en beheersing van processen, waar de meeste IT-organisaties op dit moment veel behoefte aan hebben, terwijl versie 3 focust op de resultaten die je kunt bereiken als je de processen op orde hebt (de services). ITIL® versie 3 is gebaseerd op de levenscyclus van een service. In die fase van volwassenheid zitten nog maar enkele organisaties.

bron: http://www.exin.nl/examens/it-standaarden/itil.aspx

No comments: